ارتباط دیابت نوع 2 وبیماری قلبی با مصرف کربوهیدرات ها

 تحقیقات جدید نشان می دهد  رژیم پرکربوهیدرات بیش از رژیم غذایی پرچرب برای انسان مضر است.

 این تحقیق که توسط دانشمندان دانشگاه  ایالتی Ohioانجام شده ونتایج آن در PLOS ONEمنتشر گردید نشان می دهد افزایش مقدار چربیهای  اشباع  تا دو برابر هیچ تأثیری بر مقدار چربیهای خون  ندارد  اما از سوی  دیگر افزایش مصرف کربوهیدراتها سبب افزایش  مقدار اسید چربی بنام  Palmitoleic acidمی شود  که با ابتلا به  بیماری  قلبی و دیابت  نوع 2 در ارتباط است.

در این مطالعه شرکت کنندگان با 6 رژیم 3 هفته ای تغذیه شدند، در این تحقیق مقدار کربوهیدراتها به تدریج افزایش و مقدار چربی به تدریج کاهش یافت، درحالیکه در تمام طول تحقیق مقدار کالری ومصرف پروتئین  ثابت بود.

 محققان کشف کردند که مقدار اسید چرب پالمیتولئیک که با دیابت نوع 2 و بیماریهای قلبی عروقی  مرتبط است با وارد شدن کربوهیدراتها به رژیم غذایی افزایش  می یابد.

پرفسور Volekنویسنده این تحقیق می گوید: نتایج این تحقیق دانش متعارف درباره ی مضربودن چربیهای اشباع را به چالش کشیده و دانش ما درباره ی اینکه چرا چربیهای اشباع  در رژیم غذایی با بیماریها در ارتباط نیستند را گسترش داده است. هنگامیکه شما از رژیمهای غذایی بسیار کم کربوهیدرات استفاده  می کنید بدن ترجیحا شروع به سوزاندن  چربیهای اشباع  میکند.

در افرادیکه مقدار مصرف چربیهای اشباع نسبت به قبل از تحقیق دو برابر شده بود، هیچ تغییری درمیزان چربیهای اشباع خون آنها مشاهده نشد و حتی مقدار چربیهای اشباع موجود درخون اکثر این افراد به دلیل کاهش مصرف کربوهیدرات ها کاهش یافت . همچنین سایر شاخص های خطر در این افراد بهبود یافت.

این یافته ها توصیه های مرکز ملی خدمات بهداشتی را به چالش کشیده است. بر اساس توصیه های  معمول مصرف چربیهای اشباع را باید  تا حد امکان  کاهش داد، اما در حقیقت  خوردن  3 برابر ماکزیمم مقدار توصیه شده توسط NHS چنانچه اینگونه چربیها از منابع سالم انتخاب شده و درعین حال مصرف کربوهیدراتها کاهش یابد، بی ضرر است.

منابع  خوب و بد برای چربیهای اشباع

برخی از منابع  چربیهای اشباع  بهتر از سایر انواع آن هستند، منابع خوب شامل:

·        ماست پرچرب

·         پنیرهای طبیعی

·        گوشت های فرآوری نشده

منابع  بد چربیهای اشباع  بخصوص شامل انواعی هستند که حاوی  کربوهیدرات می باشند مانند:

·        سیب زمینی سرخ شده و مواد سرخ کردنی

·        نانها

·         شیرینی ها

·         بیسکویت ها

همچنین گوشت های فرآوری شده

 

رژیم کم کربوهیدرات و دیابت

بسیاری از افراد مبتلا به دیابت متوجه شده اند  که رژیم  غذایی کم کربوهیدرات به مدیریت  قند خون  آنها کمک می کند. علیرغم محبوبیت  رژیم های غذایی  کم کربوهیدرات، اکثر متخصصان مراقبتهای بهداشتی آنرا توصیه نمی کنند.

درابتدای سال 2014 دکتر Unwinبه بررسی تأثیر رژیم های کم کربوهیدرات بر افراد دیابتی پرداخت، یافته های  تحقیق دکتر Unwinنشان داد بطور کلی سطح هموگلوبین  A1Cدر افراد مبتلا به  دیابت نوع  2 با رژیم غذایی کم کربوهیدرات بهبود می یابد. نتایج این تحقیق درمجله ی Practical Diabetesمنتشر شد.

در ماه  نوامبر شاهد مقاله ای از دکتر (Cavan)مدیر سیاست گذاری و برنامه های فدراسیون دیابت بودیم که در آن رعایت رژیم کم کربوهیدرات به افراد دیابتی توصیه شده بود. او می گوید: کاهش مقدار کربوهیدرات در رژیم غذایی واقعاً به معکوس نمودن بیماری دیابت نوع 2 قدم به قدم کمک می کند. این مقالات نشان می دهد  محبوبیت  رژیم غذایی کم کربوهیدرات بتدریج درمیان متخصصان  پزشکی  رو به افزایش است.

 منبع:www.diabetes.co.uk